Jak przebiega prawidłowe wyważanie kół?
Prawidłowe wyważenie opon to podstawa - nie można bagatelizować tego zagadnienia. Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że prawidłowo wyważone koła eliminują wiele niedogodności podczas jazdy. To między innymi dzięki nim kierownica nie jest wprawiana w drżenie podczas jazy i nie ściąga kierowcy na jedną ze stron. Oddając samochód do warsztatu samochodowego nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy. Warto jednak wiedzieć co ile wyważać koła i jak wygląda cały proces.
Wyważanie opon - czym jest i na czym polega?
Aby jazda była przyjemna i bezpieczne niezbędne jest wyważenie kół aluminiowych, ale i stalowych. W obu przypadkach pracownik warsztatu wulkanizacyjnego musi w taki sposób rozłożyć ciężar felgi oraz opony, aby w efekcie ich masa równomiernie skupiała się wokół środka obrotu. Gdy są jakieś odstępstwa może on sięgnąć po specjalne ciężarki i skorygować niedociągnięcia.
Jest to ogólny opis tego, na czym polega wyważanie kół. Warto w tym momencie dodać, że specjalista musi dokonać zarówno wyważenia statycznego, jak i bocznego. Dzięki prawidłowo wykonanej pracy oś obrotu nie przesunie się względem punktu centralnego felgi, ani też nie odchyli się w płaszczyźnie pionowej.
Wyważanie kół - co może pójść nie tak?
Prawidłowe wyważenie felg aluminiowych oraz stalowych to przede wszystkim gwarancja komfortu oraz bezpieczeństwa podczas jazdy. Co jednak może pójść nie tak? Zadowalający efekt mogą zepsuć następujące czynniki:
- uszkodzona felga lub też opona,
- źle i niedokładnie wyczyszczone felgi. Wyważanie opon to usługa kompleksowa. Przed przystąpieniem do pracy specjalista powinien w pierwszej kolejności starannie wyczyścić felgi i usunąć pozostałości po poprzednich ciężarkach. Jeżeli tego nie zrobi, mogą one z czasem luźno się przemieszczać,
- wyeksploatowane elementy - wyważanie kół aluminiowych zostało poprawnie wykonane, a mimo to odczuwa się dyskomfort podczas jazdy? Być może jakiś element mocujący koło się wyrobił i należy go wymienić.
To jednak nie wszystko. Prawidłowe wyważenie felg aluminiowych i stalowych może być bardziej skomplikowane, jeżeli specjalista będzie miał do czynienia:
- ze statycznym brakiem wyważenia - w tym przypadku, jeżeli podczas wyważania opon nie wyłapie się miejsc lekkich lub zbyt ciężkich, wtedy koło podczas jazdy będzie poruszało się względem środka ciężkości w górę oraz w dół,
- z dynamicznym brakiem wyważenia - tutaj mamy do czynienia z podobnym zachowaniem, jak w punkcie powyżej. Różnica polega na tym, że w tym przypadku koło ma inną masę niż środek obrotu.
Jak często trzeba wyważać koła?
Wyjaśniliśmy na czym polega wyważanie kół. Bez wątpienia kompletne wyposażenie wulkanizacji to gwarancja szybko i prawidłowo wykonanej usług. Co ile wyważać koła, aby utrzymać pojazd w dobrym stanie? Nie ma sztywno ustalonych ram czasowych. Należy jednak zdecydować się na to:
- za każdym razem, kiedy opony są zdejmowane z felgi,
- na przełomie sezonów, kiedy wymieniane są koła,
- po każdorazowych incydentach, np. po uderzeniu w przeszkodę lub po wjechaniu w dużą dziurę.
Czy wyważać koła co roku? Po wymienionych powyżej przykładach jasna widać, że wypada to zrobić przynajmniej 1 lub 2 razy w przeciągu 12 miesięcy. Oczywiście do warsztatu wulkanizacyjnego trzeba udać się zawsze, kiedy kierownica wprawiana jest w drgania, a pojazd niebezpiecznie się zachowuje.
Czy cena wyważenie koła jest wysoka? Oczywiście każdy warsztat ma swój własny cennik. Na chwilę obecną posiadacze samochodów jednoosobowych powinni zamknąć się w przedziale 40-50 zł (jeżeli chodzi o felgi stalowe) oraz 60-70 zł w przypadku felg aluminiowych.
Jak widać wyważanie opon jest niezwykle istotne - tym tematem z pewnością powinien zainteresować się każdy posiadacz 4 kółek. Jako profesjonalny sklep zachęcamy do zapoznania się z naszą rozbudowaną ofertą. W asortymencie posiadamy: