Jak działa czujnik ciśnienia w oponach?
Zastanawiasz się, jak działa czujnik ciśnienia w oponach? Dlaczego jest taki ważny i jakie ma wady i zalety? Podpowiadamy, jak sprawdzić, czy auto ma zainstalowane czujniki ciśnienia w oponach i wyjaśniamy, które ich rodzaje są najbardziej popularne.
Działanie czujnika ciśnienia w oponach – podstawowe informacje
Zgodnie z przepisami od listopada 2014 roku wszystkie samochody przygotowywane do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w czujniki ciśnienia TPMS w oponach. Są one częścią specjalistycznego systemu monitorowania ciśnienia w oponach: Tire Pressure Monitoring System (TPMS). Sprawdza on na bieżąco stan ciśnienia ogumienia w pojazdach i w przypadku nieprawidłowości informuje o nich kierowcę. Zapala się wtedy kontrolka na desce rozdzielczej samochodu.
Rola czujników jest istotna, gdyż sami nie jesteśmy w stanie wyczuć czy nawet zauważyć gołym okiem różnicy w ciśnieniu w kołach. Możemy nie mieć do tego warunków (równego podłoża). Zauważenie braków utrudniają też niskie profile opon. Nie mamy również często takiego nawyku i wielu kierowców porusza się samochodami ze zbyt małym ciśnieniem w oponach, stwarzając zagrożenie dla uczestników ruchu. Dlatego producenci zobowiązani są do instalacji systemu w pojazdach i zainteresowani są jego ciągłym rozwojem. Jak działają czujniki ciśnienia w oponach?
Czujnik ciśnienia w oponach – jak działa i gdzie się znajduje?
TPMS do pracy wykorzystuje fale radiowe, które przekazują dane zebrane przez czujnik do komputera pokładowego. Są to informacje dotyczące nieprawidłowych wartości ciśnienia, ale również różnic między poszczególnymi oponami. Dlaczego jest to takie ważne? Przede wszystkim dlatego, że nieprawidłowe ciśnienie wpływa nie tylko na komfort, ale i na bezpieczeństwo jazdy. Konkretnie na zachowanie pojazdu podczas niebezpiecznych sytuacji na drodze np. hamowania.
Zbyt niskie ciśnienie wpływa na większe spalanie i zużycie paliwa, zbyt duże utrudnia płynną jazdę. Zarówno niskie, jak i wysokie ciśnienie powodują nieprawidłowe/nierównomierne zużycie opon. Skoro już wiemy, czym jest czujnik ciśnienia opon – jak działa i dlaczego jest taki ważny, poznajmy ich rodzaje.
Zasada działania czujników ciśnienia w oponach – typ pośredni i bezpośredni
Wyróżniamy czujniki ciśnienia TPMS bezpośrednie i pośrednie. W samochodach klasy średniej i niższej spotyka się o wiele częściej typ pośredni. Na jakiej zasadzie działa taki czujnik ciśnienia w oponach? Jest jednym z elementów systemów ABS i ESP, przekazuje informację o ilości obrotów poszczególnych kół, a coraz częściej mierzy również wibracje na kołach i zmiany obciążenia podczas wykonywania niektórych manewrów (skręcania, hamowania, przyśpieszania). Im wyższe ciśnienie w kołach, tym większa jest średnica koła oraz odpowiednio im niższe ciśnienie, tym mniejsza średnica. Co to oznacza? Przy niskim ciśnieniu koło musi wykonać więcej obrotów. System TPMS pośredni przelicza dane na temat obrotów i gdy zauważy różnicę w pomiarach, informuje o tym kierowcę. Wadą jest to, że są to niedokładne pomiary, a sygnał o nieprawidłowościach wysyłany jest z opóźnieniem.
Bezpośrednie czujniki ciśnienia w oponach i to jak działają, pozwala na uzyskanie dokładniejszych danych. Są one zainstalowane w oponie obok zaworu powietrza lub na feldze i łączą się z komputerem pokładowym. Zbudowane są z czujnika, nadajnika radiowego i własnego zasilania. Informują o wartości ciśnienia w każdej z opon. Należy je zrestartować po każdej wymianie kół.
Jak sprawdzić czujniki ciśnienia w oponach?
W celu sprawdzenia, czy samochód wyposażony został w czujnik TPMS należy przekręcić kluczyk w stacyjce do połowy (pozycja „włączony”). Jeśli jest on w aucie, to powinna się wtedy zaświecić kontrolka „niskie ciśnienie w oponach”.
Podsumowanie
Wiemy już, jak działa czujnik ciśnienia w oponach i jak sprawdzić czujnik TPMS w samochodzie. Jakie są jego zalety i wady? Przede wszystkim jest to sposób na zwiększenie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, skraca drogę hamowania i samochód lepiej „trzyma się drogi” podczas nagłych manewrów, skręcania czy przyspieszania. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia w oponach zmniejsza również zużycie opon, a także paliwa. Nie bez znaczenia jest również większy komfort jazdy, mniej odczuwalne wibracje i wstrząsy na różnego rodzaju nawierzchniach.
Opona z czujnikiem jest za to droższa. To efekt konieczności zakupu dodatkowych części i większego zakresu prac podczas ich wymiany. Czujnik podatny jest na uszkodzenia przy demontażu opony i usterki w działaniu. Wymaga kalibracji po wymianie pojedynczej opony lub założeniu nowego zestawu. Zalety jednak przewyższają te niedogodności. Warto też zaopatrywać się w części do naprawy czujników w sprawdzonych miejscach.
Sklep oferujący wyposażenie wulkanizacji dostarcza nowoczesnych rozwiązań właścicielom różnych marek pojazdów. W naszej ofercie znaleźć można czujniki ciśnienia oraz zawory TPMS, dzięki którym zadbasz o prawidłowe ciśnienie w oponach i bezpieczną jazdę.